‘‘Ze zijn prachtig, jammer dat je er straks niet zoveel meer van ziet”, zegt projectorganisator Gerben de Boer van BAM als hij tussen de onlangs gelegde kabelgoten van BTE Energy wandelt. Ze liggen op de bouwplaats van het nieuwe hoogspanningsstation van bedrijventerrein Zuid-Groningen in Ter Apelkanaal Omexom namens TenneT realiseert.
Op de achtergrond zie je een indrukwekkende rij van de ruim twaalf meter hoge scherfwanden staan, eveneens geleverd door BTE Energy. Ze vormen een veilige buffer tussen de transformatoren onderling en de koelinstallaties. Het ziet eruit als een reuze Domino Day, maar deze elementen staan stevig verankerd op de fundering.
De elementen van BTE zijn onderdeel van het eerste hoogspanningsstation in Nederland dat modulair gebouwd wordt volgens een standaard ontwerp, de S380. BTE Energy is met de levering van de scherfwanden, kabelgoten en deksels voor goten volop betrokken bij het zetten van nieuwe stappen in de energietransitie. Door standaardisatie verwacht TenneT sneller te kunnen werken. De komende jaren zal TenneT nog meer van deze 380kV stations op verschillende plekken in het land bouwen.
Het nieuwe hoog- en middenspanningsstation dat TenneT samen met Enexis Netbeheer laat bouwen is nodig vanwege de snelle groei van het elektriciteitsaanbod via wind- en zonneparken.
Met de bouw van het hoogspanningsstation waar stroom van 380 en 110 kilovolt wordt omgezet in een lagere spanning, komt er meer ruimte op het elektriciteitsnetwerk tussen Groningen en Drenthe. Zo kan de stroom beter worden verdeeld: op de meeste plekken leidt dit tot een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de capaciteit.
Het projectterrein in het zuiden van de provincie Groningen is 18 voetbalvelden groot. ‘‘Grofweg meet het 400 bij 500 meter en is er plek voor drie delen waarin hoogspanning wordt omgezet; een voor 380 kilovolt en twee voor 110 kilovolt", zegt Gerben de Boer. BAM is als onderaannemer van Omexom verantwoordelijk voor alles bij het station dat in de grond zit en ook voor de scherfwanden, die hoog boven het maaiveld uit torenen.
Er is in 2023 begonnen met de uitvoering. ‘‘Dat begon met het bouwrijp maken. Zo hebben we eerst het weiland afgegraven totdat we bij de zandlaag in de grond kwamen. Daarna is het met 200.000 kuub zand aangevuld tot maaiveldniveau. Zo heb je een solide ondergrond voor de bouw”, legt De Boer uit.
Een van zijn taken is de inkoop van de elementen die gebruikt worden. ‘‘TenneT had 22.000 eisen voor het project eisen vastgelegd, waarvan ruim 6000 specifiek voor het project. Maar er is op details nog wel ruimte om in overleg met leveranciers en de opdrachtgever invulling daaraan te geven. Dit is het eerste project waar met de nieuwe S380 standaard gewerkt wordt, dus alles is nieuw en je krijgt te maken met veel uitdagingen.”
Op basis van de offerte van BTE, de betrouwbaarheid en grootte van het bedrijf kreeg het de opdracht voor het maken van scherfwanden, kabelgoten en deksels voor de goten. ‘‘BTE is groot genoeg om ook de vraag in de toekomst aan te kunnen, dat is zeker niet onbelangrijk. Ook is de financiële positie van belang. Dat zijn allemaal factoren die meewegen bij de uiteindelijke keuze”, zegt de projectcoördinator.
In BTE Energy werken verschillende bedrijven samen aan de levering van de verschillende elementen, zoals Romein Beton uit Dodewaard, Kemper Beton uit Tilburg en Hercules uit Tienray. Romein engineerde, produceerde en monteerde de scherfwanden. Kemper deed de engineering van de kabelgoten en Hercules produceert ze.
Op het moment dat BTE in beeld kwam, startte ook het overleg over het leveranciersontwerp. De Boer: ‘‘Dan ga je samen met de leverancier en de ontwerper om tafel om de tekeningen uit te werken. Dat leidt uiteindelijk tot de productietekeningen.”
‘‘Zo heeft Romein onder andere voorgesteld om de afdekking op de scherfwanden mee te storten en ze niet apart te produceren”, zegt de projectcoördinator. Dat heeft voordelen bij het storten en bij het plaatsen.”
Een voorgestelde wijziging wordt eerst overlegd met opdrachtgever TenneT en hoofdaannemer Omexom. ‘‘Als zij akkoord zijn, dan doen we het zo.” De Boer omschrijft de contacten goed en prettig. ‘‘Je moet goed met elkaar overweg kunnen, dat is de basis van een goede samenwerking. En dat is bij BTE hier zeker het geval.”
De scherfwanden zijn door Romein zelf geleverd en gemonteerd, de kabelgoten en deksels plaats BAM zelf. Het werk in Ter Apelkanaal duurt nog zeker een jaar. Gepland is dat het hoogspanningsstation eind 2026 in gebruik kan worden genomen.
Dalwagen 55
6669 CB Dodewaard
Postbus 11
6669 ZG Dodewaard